Recenze: Temný ráj

Originální název: Ask and the answer
Autor: Patrick Ness
Série: Chaos 2
Počet stran: 396
Nakladatelství: Jota

Anotace: Druhá kniha trilogie Chaos.

V této knize se z nepřátel stávají přátelé a z přátel nepřátelé. Tempo není tak zběsilé jako v knize první, nicméně čtenáři se stejně svírá žaludek. Okolnosti nutí Todda k činům, které by nikdy předtím nedělal, a začíná tak poněkud ztrácet sám sebe. Věci přestávají být černé a bílé, přičemž odstíny šedi mohou být velmi nebezpečné. Jedno však o Toddovi víme – je silný. A v jádru dobrý. Na tom se nemůže nic změnit. Nebo snad ano? Příběh Todda a Violy vás opět zcela uchvátí. Snaha dvou mladých lidí po opětovném shledání v podmínkách krutého, nelidského světa se knihou vine jako červená nit. Milovníci dobré sci-fi se budou těšit na další pokračování této svižné a imaginativní série.

---

Na druhý díl série Chaos jsem se hodně těšila. Nabitý děj prvního dílu mě donutil, abych se do čtení druhého vrhla ihned. Děj pokračuje tam, kde skončil první díl a to setkáním se starostou - prezidentem Prentissem. Hlavní postava Todd Hewitt se stává vězněm v bývalém městě Haven - teďka Nový Prentisstown a jeho hlavním cílem je zjistit, kde je jeho kamarádka Viola.

O městě Haven se proslýchalo, že muži mají lék na Hluk. Když se Todd probouzí ve svém zajetí, zjistí, že starostův Hluk není vůbec slyšet. Todda ale nejvíce zajímá Viola, kterou viděl naposledy zraněnou a umírající. Starosta ho ujišťujě, že bylo o ní postaráno, ale kde se nachází a zda ji může vidět, tak na to mu odpovídá záporně. Proto musí Todd začít chtě nechtě spolupracovat, aby se dozvěděl něco víc.

Viola se nachází poměrně blízko a to ve zdravotnickém centru, kde se o ní starají školené léčitelky. Dovídá se o pádu Havenu a nastávající diktátorské vládě prezidenta Prentisse. Poté, co se zotaví ze svých zranění, se stává sestřičkou a zapadne do zdejšího života. Todd se prezidentovi podřižuje a spolu s jeho synem Davym začne pracovat pro armádu - jejich úkolem je starat se o velkou skupinu Sádráků. Projevuje se Toddova nechuť k držení zbraní a ubližování jiným bytostem. S Davym jsou nuceni k drsnému značkování Sádráků pomocí pásků, které se doslova přiškvaří k Sádrákově kůži. Todd si proto musí neustále připomínat, že to dělá proto, aby našel Violu. Z jeho nepřátel se stávají přátelé a Todd se sám pomalu stává svým vlastním nepřítelem. Když se Viola dovídá, co se děje s Toddem, nemůže vůbec uvěřit. A začne pomalu ale jistě jednat...

Podle mě, se hlavní postavy v tomhle díle více vyvinuli, než v díle prvním. Hlavní hrdina Todd se bojí pozvednou ruku nad kýmkoliv aniž by si to pak neustále vyčítal. Stává se z něj živá loutka ovládaná prezidentem. Kvůli Viole je schopen udělat cokoliv. Nová postava na scéně - vůdkyně skupiny Odpověd se sice ohání pěknými proslovy, ale v jádru je to stejný člověk jako Prentiss. Jediná osoba, která ji neskočí na laskavá slova, je Viola. Další docela význámná postava je starostův syn Davy. Ten se snaží poslouchat otce na slovo, aby se mu zavděčil a byl na něj hrdý. Bohužel k němu ale Prentiss nevzhlíží jako k synovi, ale spíš jen jako k vojákovi. Svou vděčnost a "lásku" dává jedině Toddovi.

Oproti prvnímu dílu je kniha vyprávěna z pohledů Todda i Violy. Děj plyne pomaleji a není tolik nabitý akcí. Seznamujeme se s Novým Prentisstownem, jeho obyvateli a také s rebelující skupinou zvanou Odpověď. Nejvíc ale každého nakopne konec, který úplně zazdí pomalé plynutí děje, které trvá až téměř do konce. Je to šokující a pokud jste nadávali na konec prvního dílu, tak tady budete mluvit i sprostě, protože tohle nikdo nečeká. Tohle vás donutí okamžitě chytnout po třetím dílu. Patrick Ness je ten druh spisovatele, který se nebojí zabíjet své postavy. A jeho vyprávění je drsně a geniálně naturalistické.