RC Review: Věž zkázy

srpna 07, 2013

Český název: Věž zkázy
Autor: Michaela Burdová
Série: Křišťály moci 3
Počet stran: 248

Anotace: Ochráncem dalšího Křišťálu moci je poslední Pán ohně! Neilin od něho potřebuje křišťál získat. Proto se společně se svými přáteli vydává do nebezpečí Nar´doxu přímo do spárů Isgraëla, který touží po její smrti. Drak je ale otrokem zlé vůle a dobrovolně křišťál nevydá. Jak se s tím Neilin vypořádá? Ibraxirové pohltili Smaragditt a naděje na záchranu se rozplynula. Království lidí padne. Zabrání tomu někdo? A co když na někoho z hrdinů čeká smrt? Třetí díl navazuje na předchozí Křišťály moci - Hněv pána ohně a Křištály moci - Zrada temného elfa.

---

Potřetí se vracíme k osudu Neilin a jejího cíle získat Křišťály moci. Společně se svými společníky se vydává do samotného Nar'doxu, protože právě tam je ukrytý další křišťál. Přímo v těle Pánu ohně. Neiliným úkolem je tedy dostat se do samotného srdce úhlavního nepřítele a získat na svou stranu draka, jehož mysl plně ovládá Isgraël. Cesta ale neprobíhá tak, jak si plánovali. Neustále mají před sebou jednu překážku za druhou a Neilin začne pochybovat o naplnění proroctví.

Neilin ale není jediná, kdo bojuje o svůj život. Před branami Smaragdittu bojují poslední zbytky lidí a elfů proti krvežíznivým ibraxirům. Jejich ale příliš málo a nikdo další jim na pomoc nepřišel. Lidé i elfové ztrácejí víru na návrat krále na trůn.

Věž zkázy je zajímavým pokračováním, ale ne plně využitým. Je to dáno asi hlavně autorčiným stylem psaní. Michaela Burdová je velmi mladá a pravděpodobně se stále hledá. Ale i tak musím uznat, že vymyslet celý příběh, je na tak mladou spisovatelku velmi obdivuhodné. Stejně jako u předchozích dílů vidím inspiraci jinými fantasy knihami, ale není to vůbec na škodu.

Dějově je kniha velmi zajímavá. Plná akce, boje a celkově celá ta záležitost s křišťály je dobře vymyšlená. Bohužel ale s postavami je to horší. Došlo tu k pár změnám, ale spíš k těm horším. Neilin prošla asi největší proměnou. Je to hlavně díky křišťálům, které se stali její součástí. Ale i přesto je Neilin stále poněkud hloupoučká a její reakce bývají často nelogické. Kdo byl ale asi nejzbytečnější postavou, tak to jednoznačně Neilina sestra Leja. Oproti Neilin je ještě více hloupější a chová se jako malé ubrečené dítě. Co taky čekala, když místo toho, aby byla v klidu ukrytá před hrozícím nebezpečím, tak se rozhodne vyhledat svoji sestru.

Kniha je vyprávěna hned z několika pohledů - Neilin, Leja, Edrian a Wyll. Díky tomu je poutavější a čtivější. Čtenář se více dostává do děje. Jen se mi ty pohledy zdály trochu zmatené. Edrian a Wyll bojují u Smaragdittu a zdá se, jako by prožili jeden dva dny. Neilin a ostatní ale cestují několik dní či týdnů. Kromě toho nemám jinak knize co vytknout. Jsem zvědavá jak autorka celý příběh završí v poslední čtvrtém díle.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.