RC Review: Eragon

Český název: Eragon
Originální název: Eragon
Autor: Christopher Paolini
Série:  Odkaz dračích jezdců 1
Počet stran: 488

Anotace: Jeden chlapec, jeden drak, svět dobrodružství.
Fantasy bestseller Eragon z pera patnáctiletého Christophera Paoliniho, který nadchl miliony čtenářů po celém světě. Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou... První díl tetralogie Odkaz Dračích jezdců.

---

Alagaesie je země, kde vládne krutý uchvatitel Galbatorix. Galbatorixovým společník je černý drak Šruikan, který je poslední svého druhu. Spolu vládnou celé zemi, která je díky nim plna bolesti a smrti. Příběh začíná v malé horské vesničce Carvahall, kde žije Eragon. Eragon patří mezi mladé farmáře a jednou se během svých výprav dostane do Dračích hor, kde najde pozoruhodnou věc. Velký safírový kámen. Eragon se ho rozhodne vzít, aby ho mohl na trhu zpeněžit. Netuší ale, že ve skutečnosti se jedná o dračí vejce. Dračí vejce, které měl ukrytý samotný Galbatorix a které mu bylo ukradeno.

Do Carvahallu proto přijíždí nestvůrní Ra'zakové, kteří mají ukradené vejce Galbatorixovi vrátit. Naštěstí se mezitím stačilo z vejce vylíhnout dračí mládě, které Eragon pojmenoval Safira. Eragon pozná, že se děje něco podivného a draka drží v úkrytu. Ra'zakové se totiž během svého pátrání nebojí použít nasílí a vyplení celou vesnici do posledního člověka. Eragon, zdrcelý žalem nad ztrátou své rodiny, se vydává na dalekou cestu za pomstou.

Eragon, první díl dračí tetralogie, je první počin mladého spisovatele Christophera Paoliniho. Na první knihu je Eragon velice povedená a kvalitní fantasy. Najdete v ní sice několik odkazů na jiné fantasy a sci-fi ságy, např. Pán prstenů, Star wars, ale to knize neubírá na kvalitě. Příběh je zábavný, čtivý a najdete v něm opravdu všechno. Přes humor, zábavu, akci, napětí a i trochu romantiky. Eragon se čte prakticky úplně sám, příběh vás vtáhne a baví.

Postavy jsou povětšinou obyčejní a rozumní lidé, žádní ukňouranci. Nejen hlavní hrdina Eragon, ale i další vedlejší postavy stojí za zmínku. Rozmanité charaktery, různé národy, to všechno dělá příběh zajímavější. Nejvýraznější vedlejší postavou je bezkonkurečně Murtagh, který je takový drňák na pohled, ale taky hodně zajímavá osoba. Samotný Eragon, který je ze začátku ze všeho typicky zmatený a netuší která bije, tak se postupně vyvíjí. Nejen fyzicky, ale i psychicky. Jeho duševní dorozumívání s dračicí Safirou ještě více umocňuje duševní souznění, které oba mají.

Kromě příběhu je kniha obohacena velmi pěknou mapkou, která čtenáři pomůže více se orientovat, dále pak slovníček všech jazyků v Alagaesii. Zajímavostí je, že v roce 2006 byl na motivy knihy natočen film, který bohužel nebyl moc zdařilý. Spousta věcí z knihy bylo vynecháno a ani herečtí představitelé nezachránili chatrný a dosti odfláknutý scénář. Knihu bych ale určitě doporučila všem milovníkům epických fantasy příběhů, protože Eragon mezi ně také patří.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.