Recenze: Nový měsíc

Český název: Nový měsíc
Originální název: New Moon
Autor: Stephenie Meyer
Série: Stmívání 2
Počet stran: 464
Nakladatelství: Egmont

Anotace: Pro Bellu Swannovou je jedna věc důležitější než sám život: Edward Cullen. Ale zamilovat se do upíra je daleko nebezpečnější, než si Bella dovede vůbec představit. Zejména když se seznámí s rodinou, jejíž příslušníci se mohou změnit ve vlkodlaky, nesmiřitelné zabijáky upírů. Edward a Bella si uvědomují, že jejich vztah ohrožuje vše, co je jim drahé a že jejich potíže vlastně teprve začínají… Statisíce čtenářů na celém světě uchvátil v roce 2005 bestseller Stephenie Meyerové Stmívání. V pokračování nazvaném Nový měsíc autorka dodává další neodolatelnou kombinaci milostného příběhu a napětí s fantastickou zápletkou. Tato vášnivá, strhující a hluboce dojemná upírská milostná sága míří k literární nesmrtelnosti.

Bella slaví narozeniny. Oproti normálním lidem svoje narozeniny ale nesnáší. Hlavním důvodem je to, že stárne. Bellinou největší touhou je totiž stát se upírem a strávit tak celou svou existenci s Edwardem. Edward se ale k přeměně moc nehlásí a nechá svoji sestru Alice, aby Belle uspořádala narozeninovou oslavu. Nešťastnou náhodou se při vybalování dárků řízne do prstu a málem se stane obětí Edwardova bratra. Po celé téhle nešťastné situaci se vztah mezi Bellou a Edwardem změní. Bella je čím napjatější a je stále v očekávání, že se něco stane. Když ji pak Edward oznámí, že pro dobro jejího života opouští nejen on, ale i celá rodina Forks, není ani moc překvapená. Zmizí nejen Edward, ale jakákoliv připomínka na něj. Bellin život najednou začíná ztrácet smysl...

Jak už jsem říkala v jiné recenzi, druhé díly bývají slabší. Nový měsíc je ale podle mě celkově nejslabší z celé série. Kromě narozeninové oslavy na začátku knihy se v příběhu nic moc zásadního nestane, jen do Bellina života vstoupí někdo nový. Tím není nikdo jiný než Jacob. V prvním díle měl maličkou roli, od druhého dílu se stává jednou z hlavních postav. Upřímně - kdyby autorka vyškrkla jeho postavu, budu ji děkovat. Nevím proč, ale už od začátku Jacoba nemusím. Je to sice hodný kamarád, který pomohl Bellu dostat z depky, ale už od prvního čtení jsem na něj byla alergická. S filmovým zpracováním se pak moje alergie ještě prohloubila.

Bella v tomhle díle ukázala, jak velká a silná je její lásky k Edwardovi. Je totiž až přehnaně fanatická. Když ji Edward opustí, ne že by se chvíli utápěla v žalu a pak žila dál. Bella je od té doby v těžké depresi, skoro nejí, nepije, nekomunikuje s kamarády, v noci křičí ze spaní. Teprve ve chvíli, kdy ji otec pohrozí odjezdem k matce, se jakž takž vzpamatuje a začne navštěvovat svého kamaráda Jacoba. Právě on ji pomůže se trochu vzpamatovat a stane se jejím nejlepším kamarádem. Jak to tak ale bývá, po chvíli začne být Jacobovi kamarádství málo. Bella ale stále miluje Edwarda a když zjistí, že v okamžiku ohrožení slyší jeho hlas v hlavě, začne provozovat jeden adrenalinový sport za druhým.

Nový měsíc se stejně jako první díl skvěle čte. Vůbec se to nezdá, ale těch 464 stran se přečte za chvíli. Autorka má opravdu skvělý styl a i když můžou být někomu Belliny výstřelky otravné, tak se to pořád dobře čte. Bella se opravdu někdy chová moc ztřeštěně a umanutě, jako by byla jediná na světě, kdo ztratil svou životní lásku. Je ochotná zajít kamkoliv, aby znovu slyšela Edwardův hlas. Když Edward přirovnával její krev jako ke svoji osobní značce heroinu, tak Edward sám je Bellinou drogou. Je na něm neodvolatelně závislá.

Nový měsíc není významný díky akcím a dramatickým scénám. Těch je tam spíše pomálu. Je to pořád romantická knížka, kde se vyskytuje i pár nadpřirozených bytostí. Příběh lásky, která překoná, doslova, všechno. Odloučení, nenávist dvou ras, neshody, odlišné názory, milostný trojúhelník, všechno prostě. A kromě upírů dostávají tentokrát prostor i vlkodlaci, kteří jsou jejich odvěký nepřátelé.

Měla jsem vážné problémy.
Můj nejlepší přítel mě počítal mezi své nepřátele.
Victoria stále byla na svobodě a ohrožovala všechny, které jsem milovala.