Recenze: Válka za bílého dne

Český název: Válka za bílého dne
Originální název: The Daylight War
Autor: Peter V. Brett
Série: Démonský cyklus 3
Počet stran: 664
Nakladatelství: Triton

Anotace: Válka za bílého dne, dychtivě očekávaný třetí díl Brettova mezinárodního bestselleru Démonského cyklu, je pokračováním příběhu o poslední vzpouře lidstva proti démonským hordám, které noc co noc vycházejí na povrch a požírají jej. Zejména za novoluní povstávají démoni v plné síle a jejich kýženou kořistí jsou dva lidé. Každý jeden z těch dvou má šanci stát se legendárním Osvoboditelem, mužem, jenž má podle proroctví sjednotit rozprášené zbytky lidstva ke konečnému tažení a zničit démonské plemeno jednou provždy. Arlen Sedlák býval obyčejným člověkem, ale nyní je z něj něco víc – Tetovaný, posetý tajuplnými chranami tak mocnými, že z něj dělají rovnocenného soupeře pro jakéhokoli démona. Ahmann Jardir již sjednotil bojechtivé krasijské pouštní kmeny do velkého vojska a prohlásil se Šar’damou Ka, Osvoboditelem. Jeho vzestup zařídila jeho první manželka Inevera, chytrá a mocná kněžka, ovládající hrozivou magii démonských kostí, která jí umožňuje nahlížet do budoucnosti. Kdysi si byli Arlen s Jardirem blízcí jako bratři. Nyní jsou z nich úhlavní sokové. A zatímco nepřátelé lidstva sílí, jediné dva muže, schopné je porazit, znepřátelí ti nejvražednější a nejzáludnější ze všech démonů – ti, kteří číhají v lidských srdcích.

Knihy Tetovaný a Pouštní kopí nás přivedly do velmi vzdálené a kruté budoucnosti, kde poslední zbytky lidí bojují dennodenně o holý život. Každou noc se je snaží zabít jadrci - démoni pocházející z nitra země. Téměř každý proto ve skrytu duše toužil po tom, aby se objevil Osvoboditel a nastolil mír. Ve světě, kde lidé bojují nejen z jadrnci, ale sami se sebou, se objevili dva muži. Muži s neuvěřitelnou mocí. Ale kdo z nich je ten pravý?

Než se Inevera stala manželkou Ahmanna Jardira a nejvyšší kněžkou, prošla dlouhou a těžkou cestu. Jako malá vyrůstala se svými rodiči a když ji kostky předpověděli její budoucnost, musela opustit všechno, co milovala. Dostalo se ji těžkého výcviku, který musí prodělat každá damy’ting. Nebyla to ale jen výuka, která ji zocelila. Drsná šikana od ostatních a vidina toho, že se stane nejmocnější ze všech, z ní udělali obávanou, mocnou a respektovanou ženu. Když ji pak její magické kostky předpověděli, že má najít chlapce v Labyrintu, šla po stopách svého osudu a stala se ženou nejmocnějšího muže jihu, Ahmanna Jardira, samozvaného Osvoboditele.

Stejně jako Pouštní kopí, tak i Válka za bílého dne se vrací daleko do minulosti a vypráví životní příběh jedné z hlavních postav. Tím je tentokrát život Jardirovi ženy Inevery. Vyprávění o jejím dětství a dospívání ji čtenáři více přibližuje, protože v Pouštním kopí byla jen za mocnou a nebezpečnou ženu. Přitom i Inevera si toho hodně užila - jako devítiletá přišla nejen o bratra, ale musela žít s otcem opilcem a pak byla vytržena z matčiny náruče a vhozena do těžkého života budoucí damy’ting.

Převážně v první půlce knihy se tak střídají pohledy na Ineveřinu minulost a současnost. Pak se ale děj zaměřuje výhradně na současné dění, tentokrát rozdělené na jižní a severní část. Arlen neboli Tetovaný se vrací do Osvoboditelovi kotliny. A není sám. Doprovází ho jeho snoubenka Renna, která se postupem času stala neúnavnou bojovnicí snažící se udělat ze sebe ženskou verzi Tetovaného. Jardir se zase se svou armádou pomalu dostává více na sever, okupuje jednu vesnici za druhou a vede tzv. válku za bílého dne. Oba se ale obávají jednoho - nastávajícího novoluní, kdy se kromě obvyklých démonů objevují i démonští princi, kteří dokáží ovládnout lidský mozek. A jejich hlavními cíli jsou dva možní osvoboditelé.

Kromě Jardira, Arlena a Inevery je děj zaměřen i na ostatní známé postavy jako je Rojer a Leesha. Právě u těchto dvou se ukáže, že se sever od jihu moc neliší a naopak. Leesha se nechce přidat ani na jednu stranu, což dosti výrazně vysvětlí Krasijskému vojevůdci. Jardir se sice snaží z Leeshy udělat další manželku, ale moc u ní neobstojí. Oproti tomu Rojer neváhá a rovnou se přižení do jeho rodiny.

Rozebrat podrobně děj Války za bílého dne by bylo na několik stránek. I když jsem tu sepsala čtyři odstavce, i tak jsem vystihla jen to nejmenší, co jsem mohla. Co říci ale o knize celé - je neskutečná. Peter V. Brett se pomalu ale jistě stává fantasy autorem číslo jedna. Jeho fantazie a představa je opravdu neuvěřitelná a jeho svět je jeden z nejoriginálnějších, jaký jsem kdy četla. I když kniha není nabitá jednou bitvou za druhou, pořád se něco děje, pořád se něco kuje a pořád jste nuceni číst. Démonský cyklus je prostě závislost.

Jednotliví hrdinové se doslova mění před očima. Moc Tetovaného a Jardira roste pomalu každou stranou a postupně se vám mění názor na každého. Nejvýraznější změna je podle mě u Leeshy, protože u ní člověk pořád neví, co chce a hlavně koho chce. V prvním díle nemohla odtrhnout pohled od Arlena, teď se zase vrhá na Jardira a to není všechno. Její postava je tak komplikovaná, že jsem zvědavá, jak si s jejím budoucím vývojem poradí sám autor.

Co nemám na knihách ze sérií ráda, jsou otevřené konce. Myslím ale takové ty konce, kdy koukáte s pusou dokořán, nevěříte vlastním očím a nejradši by jste knihu vyhodili z okna a zapomněli, že jste něco četli. Válka za bílého dne má opravdu otevřený konec, který vám rozproudí krev v žilách a jediný po čem pak toužíte je číst dál. Na to si ale budeme muset počkat. Podle předběžných plánů se čtvrtýho dílu dočkáme v roce 2015. Taky jste tak naštvaní?

Válka za bílého dne je doslova zbožné a závislé čtení. Někoho možná zamrzí, že se dějově příběh moc nepohnul, ale za ten bravurní konec to stojí. Příběh jede a snad nikde se nenachází nudná místa. Peter V. Brett ze sebe dává to nejlepší. Při čtení máte totiž kolikrát pocit, že to všechno není jen výplod jedné hlavy, ale že autor sepisuje dějiny, které se staly. Nebudu tu proto psát jako moc se těším na další díl, to musí být snad každému jasné.

Další díly série Démonský cyklus můžete zakoupit na stránkách www.arara.cz