RC Review: První hrob napravo

Český název: První hrob napravo
Originální název: First Grave on the Right
Autor: Darynda Jones
Série: Charley Davidson 1
Počet stran: 352
Nakladatelství: BETA Dobrovský

Anotace: Originální „paranormální thriller“ plný humoru, napětí a neuvěřitelných zvratů. Charley Davidsonová je soukromá detektivka, moderní žena s běžnými starostmi a problémy. To ovšem jenom na první pohled … Ve skutečnosti se narodila jako bytost s nadpřirozenými schopnostmi, která dokáže vstoupit do světa zesnulých. Zemřelé vidí všude kolem, může se jich dotýkat a oni jí pomáhají s řešením případů. Všechno je o to složitější, že vyšetřovatelku sleduje tajuplný muž, „syn Satanův“, jehož šarmu Charley nedokáže odolat. Kdo je ten záhadný hrdina, o kterém se jí zdají sny plné vášně? Je vůbec živý, nebo je mrtvý? A co by se stalo, kdyby mu podlehla?

V žánru urban fantasy se můžeme setkat už s čímkoliv. Například se smrtkou. Charley Davidsonová totiž není jen obyčejná detektivka. Narodila se se schopností vidět zemřelé lidi a díky nim řeší jeden případ za druhý. Kromě toho má dosti prořízlou pusu, takže se z paranormální fantasy První hrob napravo stává vtipný a originální thriller, který pobaví opravdu každého.

Charley Davidsonová, detektivka a smrtka v jedné osobě, pomáhá svému strýci s řešením zapeklitých případů. V poslední době se ji ale každou noc zjevuje ve snu tajuplný muž, na pohled velmi sympatický a plný vášně. Charley ale nemá čas řešit, kdo neznámý je, protože je potřeba jejích nadpřirozených schopností, které její strýc hojně využívá. Ve městě došlo během jedné noci ke třem vraždám. Když Charley důkladně vyslechne všechny tři mrtvé právníky, zjistí jistou spojitost. A tak se nechá naplno strhnout vyšetřování. Neznámý ji ale i tak nenechává spát a spolu se svou nejlepší kamarádkou mu pomalu začínají přicházet na stopu.

V dnešní době se u každého žánru dá najít nepřeberné množství knih. Knih, které jsou si ale dosti podobné. První hrob napravo má takovou tu typickou dějovou linku, kterou má spousta urban fantasy, ale co je na této knize překvapivé, tak originalita a sarkasmus. Příběh baví už od první stránky a to díky hlavní hrdince, která ze sebe háže jednu hlášku za druhou, jeden ironický komentář za druhým. Charley, která si v životě prožila už dost, včetně smrti vlastní matky a nepříliš dobrého sžití s macechou a otravnou sestrou, má nejen schopnost promlouvat s mrtvými a posílat je na onu cestu. Má také neuvěřitelný dar řešit věci tak, že je to právě ona, kdo odchází s rozbitou pusou.

Příběh je dějově hodně rozvětvený. Kromě řešení smrti tří právníků a vyslýchání tří mrtvých duchů,  Charley hledá totožnost tajemného muže ze snů. Ve svých vzpomínkách se taky vrací ke své rodině a těžkému žití s nevlastní matkou, soupeření se svou sestrou, setkání se svou nejlepší kamarádkou a taky k podivným událostem, kdy málem přišla o život. Protože ať byla kdekoliv, vždycky ji zachránila život maskovaná postava. Charley neví proč, ale zastává názor, že maskovaný a muž ze snů mají něco společného.

Kniha se čte opravdu dobře a rychle. Stránky utíkají a na začátku každé kapitoly je krátký a vtipný citát. I když není kriminální zápletka nijak složitá a komplikovaná, tak se čtenář při čtení pobaví a kolikrát se pozastavíte nad tím, co hlavní hrdinka provedla a jak vyřešila danou situaci. Nejvýraznější jsou slovní výměny mezi Charley a policejním vyšetřovatelem. Je mezi nimi patrná určitá chemie, ale jelikož se ani jeden moc nemusí, tak o to víc jsou tyhle situace plné černého humoru.

První hrob napravo je skvělý start nové paranormální fantasy, kde nechybí romantika, břitký humor a originální zvraty. Autorka vymyslela neobvyklou hrdinku s prořízlým jazykem a schopností vytočit všechny okolo sebe. Otevřený a opravdu nečekaný konec pak dobře navnazuje na druhý díl. Pokud si autorka udrží styl, tak bude knižní trh obohacen o další originální sérii.