RC Review: Srdeční záležitost

ledna 08, 2014

Český název: Srdeční záležitost
Originální název: De coeur inconnu
Autor: Charlotte Valandrey
Počet stran: 320
Nakladatelství: Mladá fronta

Anotace: Francouzská herečka a spisovatelka Charlotte Valandreyová podstoupila v roce 2005 transplantaci srdce. Měsíc poté, co se o zákroku zmínila čtenářům ve své první knize, dostala Charlotte anonymní dopis: "Znám srdce, které ve Vás bije. Miloval jsem ho..." Ta slova ji natolik vyvedla z míry, že začala mít opakované noční můry, naléhavé pocity déj?-vu a prožívala nepředvídatelné vnitřní změny. Pro Charlottu tím začalo velmi zvláštní pátrání. Snažila se pochopit co nejvíce, aby se mohla od hluboce prožívaných emocí osvobodit. Skutečně je v ní ještě jeden život? Komu patřilo její srdce?
Odpověď na tuto otázku jí pomáhají najít záhadný jasnovidec, její partner - kardiolog, racionální psychoanalytička a profesor vázaný lékařským tajemstvím. Charlotte, matka bojovnice a žena, která si umí užívat života plnými doušky, pátrá po pravdě a čtenář se s ní vydává na cestu plnou záhad, spojených s buněčnou pamětí bloudícího srdce. Tato cesta nás možná dovede až k jejímu konečnému životnímu cíli. K vysněné velké lásce.

Charlotte Valandrey patří mezi známé francouzské herečky. Patří taky mezi mála celebrit, kteří se přiznali k tomu, že jsou HIV pozitivní. Nevyléčitelnou nemoc dostala v mladém věku a lékaři ji předpovídali sotva rok života. Uběhlo několik desítek let a Charlotte stále žije. Její nemoc ustoupila dokonce natolik, že se ji mohla narodit dcerka. V roce 2005 musela ale podstoupit transplantaci srdce, které díky srdečním infarktům přestalo fungovat.

Charlotte se snaží pomalu sbližovat s novým srdcem. Pomalu se dostává znovu do pracovního tempa a snaží se získávat role v nových filmech nebo divadelních představeních. Její dcerka roste jako z vody a každý měsíc je její pošta zahlcena stovkami dopisů od jejich fanoušků. Pravidelně navštěvuje lékaře a chodí k psycholožce, kde ji každý měsíc vypráví o podivném snu, který se ji neustále opakuje. Každý měsíc, ve stejnou dobu se ji zdá, že jede v autě a že havaruje. Jelikož Charlotte nikdy neměla žádnou autonehodu, je ze svého neustále se opakujího snu zmatená. Když pak jednou na popud své kamarádky navštíví jasnovidce a na jeho radu najde v hoře dopisů modré psaní, ví, že tam najde svoje odpovědi.

Životopisná kniha, kterou napsala samotná Charlotte Valandrey je prodchnuta hlavně dvěma věcmi - bojem a hledáním. Bojem za lepší život, za stáním si za svým názorem a hledáním té pravé lásky. Autorka to po těžké operaci neměla lehké. Nemohla se uchytit ve své branži a začínala mít pocit, že se ji dcera odcizuje. Navíc měla pořád pocit, že ji něco chybí a nemohla najít co. Od té doby, co dostala nové srdce, často myslí na svého dárce a jak je neskonale vděčná za to, že může žít.

Celý příběh, zachycující několik let po Charlottině transplantaci, je psaný lehce a chvílemi až roztomile. Některé části textu jsou formou deníku, některé formou vypravování příběhu. Charlotte vypráví podrobně svůj životní příběh a mluví o událostech, které ji změní pohled na svět. Zaměřuje se hodně na své pocity, na svůj vztah s dcerkou a s nejlepší kamarádkou. Pozornost je zaměřena i na muže, kteří mají v Charlottině životě výraznou roli.

Srdeční záležitost je ukázkou toho, že i životopisné knihy nemusí nudit. Charlottin příběh je chvílemi až neuvěřitelný a přitom se stal. Nese v sobě jakési kouzlo, které vás pohltí a nenechá být. Je to oddechový příběh, který si užijete ve chvílích volna a kdy nemusíte přemýšlet nad svým životem. Charlottin život, její povaha a pohled na okolní svět vás totiž naplno zaměstná.

Děkuji knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.