Recenze: Malý princ

Český název: Malý princ
Originální název: Le Petit Prince
Autor: Antoine de Saint-Exupéry
Počet stran: 56
Žánr: Young Adult, Children, Ficiton, Philosophy, Novel

××××××××××××××××××××××××××××

Malý princ už odjakživa patří  mezi povinnou četbu na středních školách. Sice se o něm často mluví jako o pohádce pro děti, je to spíše pohádka pro ty, kteří zapomněli na to, jaké to je, být dítětem. Útlou knížku jsem četla kdysi dávno jako každý na škole. Bohužel jsem byla ale asi ve věku, kdy mě kniha nijak neupoutala a já ji brala jen jako knihu, kterou musím přečíst k maturitě. Proto jsem si Malého prince přečetla znovu.

Malý princ je opravdu neobvyklá kniha a podle mě jsou ti, kteří ji milují a ti, který ji jen přečtou a nic v nich neponechá. Mě osobně kniha nikdy moc nazaujala, i když chápu, jaké v sobě nese poselství. Příběh opuštěného letce, který v africké poušti potkává Malého prince je totiž na jednu stranu krásný a na druhou je neskutečně smutný. Malý princ totiž prostřednictvím svého vyprávění poukazuje na dospělé a jejich složitý způsob života. Místo aby dělali věci jednoduše, ztěžují si je. Místo aby si užívali krás ve svém okolí, řeší jen materiální zabezpečení a povinnosti.

"Správně vidíme jen srdcem. Co je důležité, je očím neviditelné."

Autor se svou knihou snažil poukázat na to, jakou hodnotu  má přátelství a dětská představivost. Krásným příkladem je, když Malý princ na své cestě potká lišku a ochočí si ji. Moudrá liška princi ukazuje, jaká je síla přátelství a proč je tedy jeho květina pro něj tak jedinečná, i když jich je na světě miliony. Kromě lišky na své cestě potkává princ několik typů lidí. Díky jejich povaze a vykreslení pak autor poukazuje na zkaženost dospělých lidí a po jejich setkání s princem, si princ pokaždý řekne jen "ti dospělí jsou ale podivní"

"Lidé zapomněli na tuto pravdu," řekla liška, "ale ty na ni nesmíš zapomenout. Zůstáváš navždy odpovědným za to, cos k sobě připoutal. Jsi odpovědný za svou růži..."

Malého prince by si proto měl prečíst každý z nás. Možná knihu nebudeme považovat za vrchol literatury, stačí jen, když pochopíme její skrytou podstatu a zamyslíme se nad svým (dospělým) životem.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí knihy na recenzi.