Recenze: Strach moudrého muže

Český název: Strach moudrého muže
Originální název: The Wise Man's Fear
Autor: Patrick Rothfuss
Série: Kronika Královraha 2
Počet stran: 1000
Nakladatelství: Triton

Anotace: Ve druhém svazku série stupňující soupeření s vlivným členem šlechty donutí Kvotha opustit Univerzitu a hledat štěstí jinde. Osamocen a bez prostředků cestuje do Vintu, kde se velmi rychle zaplétá do složitých sítí místní dvorské politiky. Ve snaze zavděčit se mocnému šlechtici odkrývá pokus o vraždu, dostává se do sporu s nebezpečným arkanikem a vede skupinu žoldnéřů do divočiny, aby zjistil, kdo přepadává cestující na Králově cestě. Kvothe pátrá po odpovědích, pokouší se odhalit pravdu o tajemných Amyrech, Čandrínech a smrti svých rodičů. Mezitím je zkoušen legendárními Ademskými žoldnéři, nucen obhajovat čest své rodiny a setkává se i s mytickou Felurian, okouzlující ženou, které žádný muž neodolá a žádný z nich setkání s ní dosud nepřežil… Pod jejím vedením se dozvídá mnohem víc nejen o ženách, ale také o pravé povaze magie. Ve Strachu moudrého muže dělá Kvothe první kroky na hrdinské cestě a poznává, jak složitý může být život, když se člověk stane legendou za svého života.

Je den druhý a hostinský Kvothe pokračuje ve vyprávění svého životního příběhu. Jako mladý učedník na Univerzitě se snaží ze všech sil zůstat a odolat stupňujícímu se soupeření mezi ostatními. Proto když dostane nabídku od zámožného šlechtice Maera, rozhodne se na čas Univerzitu opustit a poznat jiný svět. Toto rozhodnutí mu pak ukáže úplně jiný pohled na svět. Jeho nový sponzor Maer ho seznamuje s úplně jiným způsobem života. Na oplátku pak Kvothe objeví pokus o vraždu a zachrání svému svěřenci život a pomůže mu dosáhnout ženy svých snů. Když pak dojde k několika loupežím, je to právě Kvothe, koho se Maer rozhodne poslat do divočiny a pátrat po ztracených penězích. Tato výprava ho pak stojí téměř všechny síly. Kromě pátrání po zlodějích, hledá Kvothe všude informace o Amyrech a Čandrínech, dostane se mu výcviku od domorodého kmene a na konci své cesty se setká s Felurian, okouzlující a mystickou vílou, které žádný muž neodolal. A právě díky ní najde pravou podstatu a povahu magie.

Patrick Rothfuss je opravdu borec. Kdo jiný by se mohl na tisíci stránkách vyhnat nudě a zbytečností. Sekundovat by mu mohl jedině tak George R.R. Martin se svou Písní ledu a ohně. Strach moudrého muže má opravdu tisíc stran, ale není se čeho bát. Kniha se čte opravdu dobře, lehce a stránky rychle utíkají. Při prvním rozečtení jsem si to ani neuvědomovala a byla jsem v půlce knihy. Styl vyprávění je opravdu strhující a i když se vlastně v celé knize neděje nic závažného, vůbec to není na škodu. I když možná... No jsem zvědavá, co si autor vymyslel v posledním díle, který by snad měl vyjít v originále v letošním roku. Doufám jen, že to bude ještě větší bomba než předchozí dva díly.

Celý příběh stojí na hlavní postavě a zároveň vypravěči. Kvothe vypráví svůj příběh kronikáři a mladému Bastovi. Rozdíl od prvního dílu není téměř žádný, autor jede na stejně vlně a stylu. Příběh navazuje na poslední událostí první knihy a ani to není poznat, že čtete další knihu. Nic není přehnané a všechno se vším souvisí. A to co nás bavilo na Jméně větru, je tady ve větším množství. Je tu přiměřené množství poklidu, dramatu, dobrodružství, napětí a i překvapení.

Stejně jako u Jména větru, i tady autor hojně využil svých zkušeností z chemického inženýrství, psychologie, filosofie a středověké historii. Oblíbené vypravování příběhů a neustálá přítomnost hudby patří mezi hlavní prvky knihy a chvílemi se zdá, že kniha není ani tak druhým dílem, jako příprava na vrcholné finále.

Strach moudrého muže je i přes svou tloušťku skvělé počtení. A když už jsem zmiňovala George R.R. Martina, samotný autor knihu svým čtenářům doporučuje. Někomu se může zdát obsah knihy moc zdlouhavý a rozvleklý, mě bavil od začátku do konce a navíc mě ukončení příběhu docela rozčarovalo. I tady je konec takový zajímavý a pozoruhodný a člověk po dočtení myslí na jedno - chci pokračování! Toho se snad brzo dočkáme. Předběžný název posledního (snad) dílu je zatím Dveře z kamene.

První díl Jméno větru můžete zakoupit na stránkách www.arara.cz