ADD YOURS: Knižná edícia (Duben)

dubna 22, 2014


Add Yours je knižní řetězovka, jejímž autorem je slovenský blog My Alternative World of Book. Každý měsíc vyjde na Mawobu článek s otázkami, na které podle vlastního názoru odpovíme. A jelikož se jedná o knižní řetězovku, tak se otázky budou týkat knih, sérií, knižních hrdinů apod.

Všechny pravidla najdete na úvodním článku a svoje články pak můžete hodit do linkovače, který najdete v aktuálním článku s otázkami. Add Yours mě opravdu zaujalo, navíc hlavně to, že se jedná o měsíční řetězovku a ne týdenní. Týdenní nejsou špatné, ale já mám docela dost problém se tomu pak každý týden věnovat a ten měsíc je pro mě mnohem ideálnější.

Btw. Otázky jsem nechala v původním znění ve slovenštině, protože se mi zdálo zbytečné je překládat.


Autor, od ktorého by som si prečítala aj telefónny zoznam.
Oblíbených autorů mám velkou spoustu, ale jen pár jich je vyvolených a klidně bych si od nich přečetla jak telefonní seznam, tak i třeba popsaný toaleťák. Popsaný ne pos.. :-) Do této kategorie patří určitě Terry Goodkind, od kterého jsem zatím četla úplně všechno, co je v češtině vydané. Miluju tohoto autora a doufám, že jeho série bude nekonečná. Dále bych sem ráda zařadila Pana Tolkiena. Musím ale zmínit, že od něj jsem bohužel všechno nečetla. Je ještě spousta knih, které nejsou do našeho jazyka přeložené a to mě opravdu hodně mrzí, protože moje angličtina je opravdu na nic. Tihle dva jsou moji nej, ale slušnou cestičku si sem vyšlápávají třeba Peter V. Brett, George R. R. Martin nebo Paullina Simons.

Autor ktorého tak neznášam, až ho milujem.
Mohla bych zmínit opět Terryho Goodkinda a to jak nesnáším čekání na nový díl. Ale je tu někdo, kdo ho překonal. Je to Peter V. Brett. Toho od loňského roku řadím mezi nejlepší autory vůbec. Ale to co provedl na konci třetího dílu Démonského cyklu - Válka za bílého dne, tak to jsem myslela, že knihu vyhodím z okna. Tak otevřený a nervy drásající konec jsem snad nikdy nezažila a nejhorší je, že si na nový díl musím počkat minimálně do příštího roku a za to ho nesnáším. Jo!


Kniha, kvôli ktorej som jednu noc vôbec nespal/a.
Určitě těch knih bylo více, ale co se mi teď vybavuje je situace už minimálně deset let stará. Bylo to, když jsem poprvé četla čtvrtý díl Harryho Pottera a to Ohnivý pohár. Knihu jsem četla opravdu až do rána, sluníčko už vycházelo a ani už nevím, kolikrát na mě mamka vylítla, ať už jdu konečně spát. Ale to se prostě nedalo!

Kniha, na ktorú sa odhodlávam už roky.
Bratři Karamazovi od Dostojevskiho. Tohle asi hodně čtenářů překvapí, ale i já mám ráda klasiku. A převážně tu ruskou z období realismu. Dostojevski mě dostal svým Zločinem a trestem a vždycky jsem si chtěla tuhle knihu přečíst. Viděla jsem i skvělé česko - polské filmové zpracování a stále nic. Ale jednou si ji přečtu.

Postava, ktorá mi zlomila srdce.
Pozor, možný spoiler! Původně jsem zamýšlela sem napsat Taťánu z Měděnýho jezdce, ale pak jsem nakonec zvolila Guse z knihy Hvězdy nám nepřály. Když jsem tuto knihu začala číst, čekala jsem cokoliv. Ale že to bude on, kdo mě donutí nad knihou hluboce zaplakat, to jsem netušila. A to si pobrekávám u knih pořád - smíchy, vzteky, smutkem. Ale tady se jednalo o opravdový záchvat pláče. Myslím, že filmové zpracování bude mojí smrtí.

Hrdina, ktorý ma zruinoval pre všetkých ostatných.
Nad touto otázkou jsem přemýšlela docela dlouho. Zdála se mi totiž dost obdobná jako otázka předchozí, ale po dlouhé diskuzi s kamarádkou jsem si to ujasnila. A celkově jsou tohle všechno otázky, nad kterýma musím dosti přemýšlet, protože mám na kontě skoro 900 přečtených knih a vybrat si z toho něco je fakt síla. Většinou se mi totiž vybavují knihy, které jsem četla v posledních dvou tří let. A sem bych vybrala asi jednoho hrdinu, tedy spíše hrdinku, která je možná dosti neobvyklá volba, ale já tu postavu zbožňuji se vším všudy. Se všemi jejími chybami, přednostmi, odvahou i sobeckostí, prostě se vším. A je to Katniss z Hunger Games. 

Hrdinka, ktorá ma sklamala.
Asi jediná otázka, na kterou nemám přímou odpověď. Neexistuje totiž asi žádná postava, ať už ona nebo on, kdo by mě zklamal. Fakt ne. Spíš než zklamání si kolikrát ťukám na čelo, proč jsou některé postavy tak pitomé, hloupé a naivní.

Knižný pár, ktorý  nie je pár, ale mal by byť, pretože by mi to urobilo hroznú radosť!
Když si tak čtu jiné Add Yours, většinu z  nás napadají jen postavy z Harryho Pottera. A nejsem výjimkou, ale u mě je to trochu šílená představa. Harry a Lenka. Lenka mi totiž byla sympatická od začátku, hlavně svoji odlišností a prostě by se mi vedle Harryho líbila více. Ale nic proti Ginny.

Za filmové spracovanie ktorej knihy by som dal/a svoju pravú obličku?
To je trochu ošemetná otázka, protože ne každé zpracování je povedené. Podle mě nemusí být zfilmovaná kniha do detailů podle knihy, ale prostě musí zachovat to kouzlo a ducha té knihy. Jasně, jsem někdy rejpavá a když třeba změní hrdinovi barvu vlasů, tak se ozvu, ale zase to přehnaně neřeším. Když ale vidím skvělého Pána prstenů, který není do detailů podle knihy a pak otřesné Město z kostí, tak nevím, co říci. Když se ale vrátím k otázce, tak mě napadají dvě knihy či série a to Měděný jezdec a Démonský cyklus (Tetovaný atd). Ale obě tyto série by měli dostat do rukou pouze ti lidé, kteří ty knihy milují, kteří chtějí převést něco úžasného na plátno či televizní obrazovky. Prostě viz opět zmiňovaný Pán prstenů nebo seriál Game of thrones.

Otázka na telo: Môj najväčší knižný prehrešok.
Miluju knižní sérii Twilight. Konec. Tečka.

You Might Also Like

1 komentářů

  1. U Guse jsem také děsně brečela... Přišlo mi to děsně smutné, už kvůli Hazel. Protože vyrovnat se se ztrátou blízkým musí být ještě těžší. A to už měl být vyléčený... -.-

    OdpovědětVymazat