RC Review: Tma a prázdnota

Český název: Tma a prázdnota
Originální název: The Dark and Hollow Places
Autor: Carrie Ryan
Série: Les rukou a zubů 3
Počet stran: 400
Nakladatelství: Mladá fronta

Anotace: Rozpadající se mrakodrapy Temného Města jsou jedním z mála útočišť živých lidí ve světě plném oživlých mrtvých. a budoucnost se zdá být ještě pochmurnější než přítomnost… Poslední bašta civilizace se hroutí a zároveň s ní se hroutí i Anniny dosavadní jistoty.
Na pozadí umírajícího světa prožívá lásku, zklamání a sžíravé vnitřní konflikty. Shledává se se svou dlouho ztracenou sestrou, s přítelem, kterého milovala, ale který se změnil, a také se záhadným mladíkem, jehož výjimečnost je darem i prokletím zároveň. anna by chtěla žít, ale zatím se jí daří stěží přežívat. Podaří se jí najít samu sebe i bezpečné místo, kde by mohla naplnit své sny?

Temné město představovalo vždycky útočiště před světem plném oživlých mrtvol. Temné město je ale i obrazem rozpadající se společnosti. Bortící se mrakodrapy, nouze o jídlo a vodu, příliš mnoho lidí na jednom místě. Poslední naděje lidstva se nezadržitelně hroutí a s ní se hroutí i všechno, v co Anna věřila. Její víra, jistoty i naděje. Na své problémy ale není sama, protože se do města vrátil její nejlepší přítel. Přišel ale ve společnosti dvou cizinců - mladého a záhadného muže a dávno ztracené sestry, kterou Anna oplakávala a hledala skoro celý svůj život.

Jen přežívat nestačí…

Stejně jako předchozí díly, tak i závěr hororové romance změnil nejen hlavní hrdinku, ale také i prostředí. Poprvé se děj odehrává v Temném městě, o kterém byli již první zmínky ve druhém díle. Temné město ale není ráj na zemi. Lidé i tady umírají dennodenně. Umírají hlady, umírají zimou, umírají v konfliktech. I když se každý bojí jediného nepřítele, tak zde převládá právo silnějšího, autorita a moc.

Anna, hlavní hrdinka a vypravěčka, je od začátku velmi samostatná osoba. Na životě v Temném městě ji ale držela především vlastní vůle a touha najít něco víc. Zastává totiž pravidlo, že udržet se naživu, mít co jíst a kde spát nestačí. A právě tohle ji přivede k její sestře, dvojčeti, kterou ztratila už jako malé dítě. Kromě sestry ale v sobě najde i obyčejné lidské city, které v sobě potlačovala. Objeví nejen lásku, ale přestane si znechucovat své vlastní zjizvené tělo.

Tma a prázdnota ale není jen o přežití a hledání vlastního já, je to také část, kde se propojují osudy všech hrdinů. Autorka umí dobře vykreslit atmosféru příběhu, která je od začátku depresivní a dosti často beznadějná. Kromě toho se první půlka knihy nese trochu v dramatičtějším směru, kde není nouze o útoky nemrtvých. Postupně ale děj zpomaluje a zaměřuje se spíše jen na komplikovanost vztahů a plánovaný útěk z města. O to víc pak překvapí, že útěk, kterým měl příběh vrcholit, je shrnut jen na pár stránkách a působí nepřirozeně až uměle. Celá trilogie je pak uzavřena značně otevřeně, což může vést k tomu, že se série v budoucnu rozšíří o další díly. Pokračování ale asi nebude správnou volbou, protože celková kvalita příběhu začala postupně klesat.

Pojetí světa, kde je lidstvo téměř vyhubeno nemrtvými, sice není nic originálního, ale autorka ho svým vlastním způsobem originálně zpracovala. Zachytila tu správnou postapokalyptickou atmosféru a své postavy vykreslila do nejmenších detailů. Někdy by ale mohla ubrat a nenatahovat zbytečně děj. Zaměřit se na podstatné věci, neopakovat se a neřešit třetinu knihy jednu věc. Poutavých příběhů o zombie se ale nenajde moc a tento stojí za zmínku.

Děkuji knihkupectví Fantasya.cz za poskytnutí knihy na recenzi.
Zdroje: obálka | obrázek1 | obrázek2