RC Review: Dobrý proti severáku

Originální název: Gut gegen Nordwind
Autor: Daniel Glattauer
Série: Dobrý proti severáku 1
Počet stran: 256
Nakladatelství: Host
Žánr: Romance, Contemporary, Adult

Anotace: Kniha Dobrý proti severáku je moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné časopisu Like. Kvůli překlepu ale její e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by se stalo, kdyby ano?

Emma Rothnerová neboli Emmi se rozhodne zrušit předplatné časopisu Like. Danému plátku proto napíše email. Překvapení pro ní pak je, že se ji ozve pan Leo. Díky překlepu Emmi nenapsala časopisu, ale úplně cizímu člověku. O pár týdnů později pak začne něco, co ani Emmi ani Leo nepředvídali. Stanou se z nich emailový dopisovatelé. Postupem času obecné emaily přejdou na více a více osobnější a citlivější. Nejen Emmi i Leo začnou být jeden na druhém závislí a nedokáží si představit den bez toho, aniž by si napsali.

Už se vám někdy stalo, že jste někomu psali, přepsali se a napsali úplně někomu jinému? Co se dělo dál? Zahodili jste email a na člověka zapomněli? V případě našich hrdinů se tak nestalo a prostřednictvím jejich emailů může čtenář vidět postupný rozvoj jejich nejdřív přátelského, poté bližšího vztahu. Jaké by to ale bylo, kdyby se Emmi a Leo setkali osobně? Rozumněli by si i z očí do očí?

Dobrý proti severáku je hodně neobvyklá kniha, která se skládá výhradně z emailů. Příběh tak rychle plyne a čte se jednoduše, takže se do příběhu rychle ponoříte. Kolikrát jsem při čtení měla pocit, že čtu něčí soukromou korenspondenci. Nejen oba hrdinové, ale i čtenář, se tak postupně seznamuje se životem toho druhého. Emmi je totiž na první pohled téměř dokonalá žena. Má dobrého manžela a dvě nevlastní děti. Přesto ji ale něco chybí a považuje svůj život za nudu. Proto ji dobrodružství v podobě dopisování s profesorem Leem začne bavit. Je hodně nabitá energií a často bývá dosti spontální. Oproti tomu Leo, nejdříve docela plachý a nenápadný, pak zábavný a hovorný.

O 2 hodiny později
Odp:
Milá paní Rothnerová, děláte to schválně? Nebo jste si předplatila ty špatné dny?
Zdraví Loe Lekle

O 15 minut později
Re:
Milý pane Lekle, už je mi to vážně hrozně trapné. Trpím bohužel chronickou poruchou „ei", nebo spíše poruchou „e před i". Když píšu rychle a má následovat „i", vklouzne mi před ně vždycky „e". Je to tím, že špičky mých prostředníčků proti sobě na klávesnici bojují. Levá chce být vždycky rychlejší než pravá. Jsem totiž původně levák, kterého ve škole přecvičili na pravorukost. Levička mi to dodnes neopustila. Pokaždé tam špičkou prostředníčku nastrčí éčko, než pravá stihne napsat íčko. Promiňte mi to obtěžování, už k tomu (doufám) nedojde.
Hezký večer přeje E. Rothnerová

Daniel Glattauer měl pro svou knihu dobrý a hodně neobvyklý námět. Spojit dva lidi pomocí internetu. Svými emaily odkrývají části své duše a vypovídávají se ze svých problémů, z věcí, které milují. Občas si u toho i něco vypijí a konverzace pak často přiostří. Příběh ale nenudí. Je jednoduchý, plyne si svým tempem a často se u něho i zasmějete. Emmi i Leo jsou obyčejní lidé, jako my. Rozumí si, smějí se spolu, ale také se i hádají a stávají se sobeckými. Konec plný nečekaných událostí pak vyústí v takové zakončení, že chcete ihned vědět, jak to bude pokračovat. Naštěstí autor, na žádost svých fanoušků, pokračování napsal.

Dobrý proti severáku není žádná tlustá bichle, ale myslím, že si v ní každý něco najde. Je to příjemná oddechovka, která se na tohle letní počasí hodí. Přečíst si někdy něco jiného, než jsme zvyklí, je i příjemné a zajímavé zpestření. Takže pokud chcete vědět, co vlastně znamená samotný název knihy, nezbývá nic jiného, než se vrhnout na čtení.

Děkuju nakladatelství Host za poskytnutí recenzního e-booku.
Zdroje: obálka | obrázek1 | urývek z knihy