Recenze: Labyrint: Útěk (Film)

Režie: Wes Ball
Scénář: T.S. Nowlin, Grant Pierce Myers, Noah Oppenheim
Kamera: Enrique Chediak
Žánr: Akční, mysteriózní, sci-fi, thriller
Hrají: Dylan O´Brien, Aml Ameen, Hong-ki Lee, Thomas Brodie-Sangster, Will Poulter, Dexter Darden, Kaya Scodelario, Chris Sheffield,...
IMDb | CSFD

Letošní podzim se nese ve znamení filmů, které jsou natočeny podle knižních předloh. Knihkupectví Neoluxor k této příležitosti pořádá hned několik filmových předpremiér. Ve čtvrtek 11. září jsem tak měla šanci vidět dopředu film Labyrint: Útěk.

"Jestli se nebojíš, nejsi člověk."

Thomas si ze svého života nepamatuje nic. Jen své jméno. Z čistajasna se probudil na místě, které je celé obestřené tajemstvím. Místo zvané Plac je ze všech stran ohraničené obrovskými stěnami a žije v něm desítka dospívajících kluků. Kluků, jako je on sám. Opuštěných, se ztrátou paměti a odkázaných sami na sebe. Za hranicemi zdí se nachází téměř nekonečný labyrint. Labyrint plný vraždících monster.

Skupina chlapců, zvaní běžci, každé ráno tráví celý den v labyrintu a snaží se najít východ. Uběhli už ale tři roky a nikdo netuší, kdy se vrátí domů. Domů ke své rodině. Thomas je od první chvíle labyrintem fascinován a v noci se mu zdají podivné sny. Sny plné vzpomínek. Thomas ale není jediný, kdo má sny o záhadné organizaci. Pár dnů po jeho příchodu se v Placu objeví  nový pasažér. Dívka se vzkazem v ruce. "Ona je poslední. Úplně."

Film Labyrint a jeho knižní předloha se dostala do mého hledáčku poté, co se začalo mluvit o českém vydání knihy. Od zahraničních youtuberů jsem věděla, že kniha a prakticky celá trilogie se těší velké oblibě. Dystopický žánr u mě pořád patří mezi nejčtenější a když se začali ukazovat první fotky či krátké teasery na film, můj zájem začal stupňovat.

Filmová zpracování knih jsou ale dosti diskutabilní. Ne každému se může líbit podoba, jakou měli tvůrci filmu. Za mě osobně se Labyrint povedl a i když ještě není konec roku, budu ho řadit mezi letošní nejpovedenější filmy natočené podle knih. Letos mě takhle dostaly zatím jen Hvězdy nám nepřály. Labyrint ale není doslova a dopísmene totožný s knihou. Oproti Hvězdám jsem našla spoustu odlišností od knižní předlohy. Byli to ale změny, které byli nenásilné a filmu prospěli. K závěru se sice objevilo pár nelogičností, ale to se podle mě v samotném konci ztratí.

V Labyrintu najdou zalíbení snad všichni. Film je od začátku doslova nadupaný akcí a napětím. Jelikož jsou hlavními protagonisty prakticky dospívající kluci, odpůrci romantických zápletek budou nadšeni. Jak v knize, tak i ve filmu, se nenajdou zamilované pasáže. Filmoví tvůrci vsadili hlavně na atmosféru tajemna. Především části odehrávající se v nočním labyrintu jsou dosti napjaté a hudební podkres udělal z dané scény téměř hororovou podívanou.

Nebyl by to ale kvalitní film bez zajímavého hereckého týmu. Upřímně se přiznávám, že jsem  Dylana O´Briena, který ztvárnil hlavní roli, poprvé zaregistrovala až v tomto filmu. Svým přesvědčivým výkonem mě ale dostatečně zaujal. To stejné bych mohla říci i o dalších představitelých. I když se jednalo o mladé herce, všichni hráli uvěřitelně, nic moc nepřeháněli a jako skupina si dobře sedla.

Filmový Labyrint se povedl. Někdo možná bude mít výhrady, že to není doslova podle knihy, ale občas to není na škodu. Sci-fi nadupanou podívanou, plnou sympatických hrdinů a odporných monster ukrývajících se v zákoutí labyrintu, ráda doporučím každému, bez ohledu na věk či pohlaví. Otevřený konec vás pak nejen navnadí na další díl, ale možná vás donutí si přečíst celou sérii, která určitě stojí za pozornost.