RC Review: Dokonalá chuť aneb Jak sníst svého manžela

Český název: Dokonalá chuť aneb Jak sníst svého manžela
Originální název: Season to taste, or, How to eat your husband
Autor: Natalie Young
Počet stran: 272
Nakladatelství: Domino
Žánr: Mystery, Contemporary, Crime

Anotace: Seznamte se s Lizzií Prainovou: ženou v domácnosti, která nedávno překročila padesátku. Bydlí v domku u lesa se svým psem Ritou. Moc ráda vaří a lidem ze sousedství se vyhýbá. Pro obživu peče jiným dorty.
Jejího manžela Jacoba už pár dní nikdo nespatřil. To proto, že ho Lizzie minulé pondělí v náhlém hnutí mysli praštila rýčem do hlavy. Co by měla podniknout teď? Pokud chce začít nový život, který si podle vlastního mínění po ubíjejících třiceti letech v Jacobově stínu plně zasluhuje, musí se zbavit jeho mrtvoly. Způsob, jakým se to Lizzie rozhodne učinit, vychází z jejího vrozeného smyslu pro praktičnost. Nic pro slabší povahy. Lizzie však svůj plán hodlá dovést do zdárného konce. Protože jedině tak bude moci začít konečně žít.
Temný, vtipný a místy značně bizarní příběh v sobě nese i hlubokou lidskou linku. V Lizzii Prainové stvořila autorka jednu z nejvýraznějších literárních hrdinek poslední doby.

Když člověk vstoupí do svazku manželství, očekává, že to nebude nic lehkého. Všechno dobré i zlé bude ale prožívat po boku člověka, kterého miluje. Co když vám ale vaše polovička není oporou a vy si po desítkách letech uvědomíte, že jste život strávili ve smutku a trápení? Přesně tohle se honí hlavou Lizzie, osamělé ženy bydlící s manželem u lesa.

Lizzie Prainová je žena v domácnosti. Ráda venčí svého psa a peče pro ostatní dorty. Se svým manželem Jacobem žije v domku u lesa a společnosti se většinou vyhýbá. Lizzie už překročila padesátku, a tak nějak očekává, že její život bude poklidný a ona bude šťastná. Šťastná ale není a jediné po čem touží, je nový život. Kompletně nový život. Nový dům, noví sousedi, nová práce, nové město a hlavně, život bez manžela. Lizzie proto neváhá a při nejvhodnější příležitosti Jacoba praští rýčem do hlavy. Než ale obrátí svůj život novým směrem, musí se Lizzie zbavit těla. A udělá to opravdu neobvyklým způsobem.

Příběh Lizzie se na první pohled může zdát šokující. Za tím vším ale stojí jen velký smutek a osamění. Třicet let manželství Lizzie nic nedalo a ona si ve skrytu duše uvědomuje, že promarnila nejlepší léta svého života. Její vzpomínky na mládí a na dobu, kdy se seznámila s Jacobem, jsou převážně hodně melancholické a právě v těchto vzpomínkách si uvědomuje, že ta chyba tam byla od samého počátku. Proto se rozhodla zbavit mrtvého manžela takovým způsobem. Během procesu, kdy konzumuje jednu část jeho těla za druhou, si v hlavě svůj čin ospravedlňuje a vidí v něm jen posun dopředu, k lepšímu životu.

Pokud hledáte neobvyklý, bizarní a možná i zvrhlý příběh, tak je Dokonalá chuť to pravé čtení. Natalie Young totiž napsala knihu, která nejen že oplývá břitkým černým humorem, ale také do detailů popsala pitvu jednoho britského manželství. Příběh Lizzie je totiž temný, depresivní a zároveň také vtipný, neotřelý a šokující. Kniha svými slovy dokáže připoutat a i přes svou kontroverzi zaujmout a pobavit.

Dokonalá chuť je velmi neobyčejný román, který se čtenářům zapíše do paměti. Takové téma se totiž v běžné literatuře jen tak nevidí. Detaily Lizziina života a citového rozpoložení jsou doplněny o velmi realistické popisy přípravy jídla a postupného zbavování minulosti a budování lepší budoucnosti. Celý příběh je pak zpracován takovým stylem, že si nedovolíte přestat číst, dokud nebudete vědět, jak to celé skončí.

Děkuji knihkupectví Neoluxor za poskytnutí recenzního ebooku. Knihu najdete na jejich stránkách.
Zdroj: obálka | obrázek