Nejlepší knihy za rok 2014

ledna 05, 2015


Rok 2014 už máme úspěšně za sebou a je načase ukázat, jaké knihy mě během tohoto roku nejvíce bavily, které mě donutily ponocovat, které mě nejvíce rozesmály či dojaly. Prostě ty nejlepší knihy roku. Vybrala jsem tedy všechny, kterým jsem dala 5 popřípadě 4,5 hvězdiček a pro pořádek je rozdělila do žánrů, protože nemůžu přece srovnávat takovou Dunu nebo Eleanor a Park.

Fantasy

První kategorie a asi moje nejoblíbenější. Když se ale tak zběžně koukám, těch klasických fantasy knih jsem moc nepřečetla, když nepočítám pár re-readingů. Konečně jsem se vrhla na slavného Zaklínače a sfoukla první 3 díly. Dočkala se po roce čekání nového Goodkinda nebo přečetla tisícistránkový Strach moudrého muže. Objevila jsem amatérský překlad Throne of Glass, který  mě ale přesvědčil, že tohle bude naprosto boží série a objednala jsem si první dva díly v angličtině. Jinak je to ale slabé a letos to určitě napravím


Sci-fi

Rok 2014 je i rokem, kdy jsem se vrátila ke sci-fi. Mám ráda sci-fi filmy nebo seriály, ale ke knihám se moc neženu. Když jsem byla hodně mladší, hltala jsem Dunu nebo Stopařova průvodce galaxií. Obě knihy jsem si letos stihla přečíst znovu a mám v plánu dočíst i další díly. Díky popularitě série Píseň ledu a ohně je každá kniha Georga R R Martina velmi očekávaná. Hon na lovce byla velmi zajímavá kniha s nečekaným koncem. No a poslední zmíněná - Darth Plagueis - tak na tuhle knihu jsem se těšila už když jsem viděla název této knihy a nezklamala mě.


Dystopie

Moje milovaná dystopie. Tento žánr je stále jeden z mých nejoblíbenějších a pořád se vrhám na knihy podobně laděné. Nad nejlepší dystopií jsem nepřemýšlela ani minutu. Je jím (a myslím, že zaslouženě) Kostičas. Ta kniha mě dostala nejen svoji plyšovou a nádhernou obálkou, ale celým tím příběhem. Kdo nečetl, měl by to hned napravit. Další je pak Labyrint, také velmi dobrá a povedená dystopie.
O Páté vlně jsem pak slyšela v zahraničí samé chvály, ale u nás moc ne. Což ale nechápu, protože ta kniha je úplně skvělá a plná zajímavých a trefných myšlenek. Stejně tak úvodní díl knižní série Walking Dead. Jako fanoušek seriálu jsem si knihy nemohla nechat ujít a první díl mě opravdu hodně bavil a konec totálně odrovnal.


Historie

Historické knihy popravdě moc nečtu, ale před více jak rokem, v prosinci 2013 jsem objevila něco ultra božího. Cizinku...a v průběhu začátku 2014 jsem pak zhltla všechny dostupné díly - Vážku v jantaru, Mořeplavce, Bubny podzimu i o kapku slabší první část Hořícího kříže. Teď na mě doma na poličce čeká druhá část.


Young adult

Někdy si říkám, že mě v young adult nemůže už nic překvapit. Opak je ale pravdou a na světě jsou a určitě budou literární skvosty. Šestice těchto knih se mě dotkla ať už osobně, kdy jsem měla pocit, že čtu knihu o své životě, nebo mě zaujali a dostali svým příběhem, svými hrdiny či maličkostmi.



Reteling

Reteling neboli převyprávění pohádkového příběhu trochu jinak. Myslím, že Měsíční kroniky byl skvělý výběr. Sice jsem se chvíli bránila a dosti dlouho mi trvalo, než jsem po Cinder šáhla, ale pak se z toho stala málem závislost. Měsíční kroniky jsou prostě skvělé. Kombinace sci-fi a dystopie je naprosto úžasné, příběh je napsán originálně a postavy jsou perfektně propracované. No jinými slovy - Kdy vyjde Winter???


Jak je vidět, rok 2014 byl pro mě opravdu nabitý skvělými knihami, zajímavými příběhy a hrdiny, za které by člověk položil (téměř) život. Spoustu z nich bych si klidně ráda přečetla znovu, teď hned. Času je ale málo a letošní rok je stvořený pro to, abych objevila spoustu nových příběhů.

You Might Also Like

5 komentářů

  1. Měsíční kroniky by som si rada v budúcnosti prečítala, majú veľmi pekné obálky a aj anotácia znie dobre. Takisto vyzerá super aj Kostičas .Veľmi sa teším že už tento rok vyjde u nás na Slovensku Thorne of Glass :)

    OdpovědětVymazat
  2. K Duně se ještě stále nemůžu dočkat, ale letos musím, musím si ji přečíst! :) S Kostičasem a Labyrintem musím souhlasit, obě jsou to skvělé knihy a už se těším na druhý díl obou knih :) Nesouhlasím jen s Eleanor a Park, protože mě tato kniha zklamala, ale je skvělé, že tobě se líbila a objevila si její kouzlo, které mě bylo nejspíš skryto :) Skvělý článek, chystám se udělat podobný :)

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělý článek! :)
    Fantasy je můj oblíbený žánr, ale podobně jako píšeš, letos jsem jich přečetla nějak málo klasických a nějak moc těch ya :D V poslední době jsem hodně slyšela o Strachu moudrého muže, ale netušila jsem, že je to fantasy :)
    Na Průvodce se chystám už pěkně dlouho a nechápu, proč jsem se k němu ještě nedostala, když je tak krátký. A Dunu máme už léta doma, ale v takových starých žlutých obálkách, které vypadají docela odpudivě. I tak ji mám ale kdesi na seznamu, alespoň první díl, přijde mi to jako taková klasika (i když nevím, jak jsem na to přišla, když jsem to ještě nečetla) :D
    Dystopie... Dřív jsem je strašně hltala. Ale asi jsem se jich poslední dobou nějak přejedla, protože je momentálně nemůžu vystát.
    Od Rainbow Rowell jsem k Vánocům dostala Fangirl (jen mě překvapilo, že je poměrně tlustá), takže když se mi bude líbit, plánuju i Eleanor a Parka. Obálka vypadá krásně (i když až moc sálá slaďárnou) a i ohlasy jsou na tuhle knížku báječné.
    Měsíční kroniky... Kdybych se k nim měla vyjádřit, jen bych okopírovala to, co jsi už napsala ty :D Zbožňuju je, jsou skvěle a napínavě napsané, postavy jsou reálné a propracované a dost se liší jedna od druhé, což je super :) Jen mě trochu mrzí obálka prvního dílu, která se mi vážně vůbec nelíbí. :D

    OdpovědětVymazat
  4. Super shrnutí! Na cizinku se strašně těším, je na vrcholu mého wishlistu. :)
    Eleanor a Park se mi taky líbila. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Těším se na Cizinku ♥ Mám ji díky Tobě Terezko ♥

    OdpovědětVymazat