Autor: Helen Douglas
Série: After Eden 1
Počet stran: 256
Nakladatelství: YOLI
Žánr: Young Adult, Time Travel, Dystopia, Romance

××××××××××××××××××××××××××××

Poslední ročník na střední škole se musí prožít se vším všudy. Musí se pořádně zapít, pořádně oslavit a měl by se prožít s přáteli a první láskou. Eden je dennodenně obklopena svými kamarády. Nikdy ale nenašla kluka, který by ji přitahoval. Pak se ale na škole objeví Ryan. Chytrý a sympatický kluk na první pohled, ale Eden je jediná, kdo si všímá neobvyklých podivností. Ryan nezná pizzu a nikdy neslyšel o Hitlerovi. A navíc se zdá, že o ni jeví zájem. Jednoho deštivého dne pak ale Eden u Ryana objeví podivnou knihu. Knihu, kterou napsal její nejlepší kamarád Connor. Problém ale je, že kniha má datum vydání až za padesát let.

Kniha Eden od Helen Douglasové je takový mix romantické knihy s trochou dystopie. Nejedná se ale o klasickou dystopickou knihu. Příběh hlavní hrdinky se odehrává v naší době a všechno je takové, jak to známe ze svých životů. Dystopické téma je v příběhu zahrnuto jen pomocí vzpomínek. Jedná se totiž o velmi vzdálenou budoucnost, kdy lidé mohou cestovat časem.

Jaký bude svět za deset, dvacet nebo sto let, to můžeme jen hádat. V Edenu se nejedná o moc zářivou budoucnost a to je právě důvod, proč tu Ryan je. Aby změnil tuhle budoucnost a pomohl zbytku světa. Proto se musí vrátit do minulosti (naší současnosti) a změnit koloběh událostí. Celkově je tato linie to nejzajímavější na celé knize a je docela škoda, že ji autorka více nerozvedla. Mohla by z toho být dosti pěkná a zajímavá zápletka. Takhle je to v knize jen nastíněno.

Hlavní zápletka knihy se totiž točí převážně kolem Eden a Ryana. Jejich příběh se sice zdá dosti klišoidní a hodně předvídatelný, vyvažuje to ale část týkající se tajemné knihy. Eden a Ryan budou ale patřit mezi ty páry, které jsme mohli poznat už ve spoustě jiných knih. Eden je typická holka ze střední školy, obyčejná, nevýrazná. Pak ale potká Ryana, nováčka, který na sebe poutá pozornost celé školy. Oba tvrdí, že jsou jen přátelé, ale skutečnost je jiná. No a aby toho neměli málo, přimotá se do toho i Edenin nejlepší kamarád Connor.

Eden je hodně nenáročná a pohodová kniha, která se čte hodně lehce a dobře. Zápletka není nijak originální, přesto kniha zaujme svojí vizí budoucnosti a bojem za lepší svět. Příběh by byl lepší, kdyby se autorka nezaměřila jen na ústřední dvojici, ale dala do popředí i vedlejší postavy nebo více rozvinula a propracovala svoji budoucnost. Kniha tak zaujme převážně mladší a méně náročné čtenářky.

Děkuji nakladatelství Yoli za poskytnutí knihy na recenzi.
Zdroj: obálka obrázek