Recenze: Maus I a II

Autor: Art Spiegelman
Série: Maus
Počet stran: 296
Nakladatelství: Torst
Žánr: Comics, Biography, World War II, Holocaust, History

××××××××××××××××××××××××××××

Na téma druhé světové války už vzniklo neuvěřitelné množství knih. A nejspíš jich ještě bude hodně napsáno. Je to téma, které každý zná a měl by o něm něco vědět. Protože se jedná o dobu, kterou by si lidstvo mělo navždy připomínat. A to především z toho důvodu, aby v budoucnu nikdy k ničemu takovému nedošlo, a aby se lidé ponaučili z chyb minulosti.

Maus je příběh jednoho muže. Muže, který přežil Osvětim. Vladko Spiegelman se narodil v Polsku a v jeho životě se mu vedlo dobře. Našel si krásnou a zaopatřenou ženu, slušně si vydělával a obklopoval se svou rodinou. Pak se ale v Evropě ujal vlády Hitler a životy všech se změnili. Smrt byla všude a přežili jen ti nejsilnější. O několik let později vypráví Vladko svůj příběh synovi Artovi, který se rozhodl jeho zážitky zachytit v podobě komiksu.

Art Spielgelman je držitelem Pulitzerovi ceny a patří mezi zakladatele časopisu Raw. Celý svět ho zná ale díky komiksu Maus, kde vypráví o svém složitém vztahu k otci a o jeho zážitcích během druhé světové války. Příběh komiksu by se tak dal rozdělit do dvou částí. V té první se nacházíme uprostřed války, kdy docházelo k největším zvěrstvem. Lidská zrada, krutost, strach a smrt. Vladko do detailů vypráví o svém přežití, o svých spoluvězních, o hladu, lidském utrpení, strachu o nejbližší, strachu o svůj vlastní život. Sám na vlastní kůži poznal, co to je být vyvrhelem a odsouzen k jasné smrti.

Ve druhé části příběhu se dostáváme do doby Vladkova stáří. Jeho syn Art ho chodí často navštěvovat a snaží se zachytit do detailů jeho válečné vzpomínky. Vztah otce a syna ale není vůbec harmonický. Vladko je jako starší velmi nevyzpytatelný, paličatý a zachovává si staré zvyky z války. Holokaust si na něm vybral krutou daň a je jen velmi těžké zapomenout.

Celý příběh je zachycen ve stylu reportáže a dokumentu. Tento způsob umocňuje i zobrazení nacistů a židů. Židé jako myši, nacisti jako kočky. V knize vystupují i další zástupci jiných ras a jejich výběr je velmi trefný. Celý příběh je pak o to víc procítěnější, depresivní a velmi realistický. Temná a melancholická atmosféra se nese celou knihou, což zachycuje i černobílá kresba. Grafické ztvárnění není nijak umělecké, jedná se spíše o jakési rychlé a hrubé náčrtky. Dokonale ale vystihují nejen celý příběh, ale dokáži v čtenáři vyvolat i pocity mrazení.

Postava Vladka je pro příběh to nejpodstatnější. Sledujeme válku jeho očima. Vidíme jeho boj o holý život, boj o život své ženy i spoluvězňů. Autor kromě toho zachycuje i jednotlivé rozhovory, jak se Vladko choval ve stáří a jaký byl jako člověk po válce. Ono totiž nejde jen o to, přežít válku, zůstat naživu. Důležitou roli má i doba potom, protože ať už člověk utekl plynu nebo ne, válka ho může zabít i po jejím konci. Každý jsme ve svém nitru jedineční a ne každý všechno unese.

Kniha Maus vyšla buď jako komplet nebo rozdělená na dvě části. Je to ale jeden z mála komiksů, který by si měl každý přečíst. A je jedno, jestli jste fanouškem komiksů nebo ne. Zachycuje totiž skutečnost, naší historii a to až neskutečným způsobem, kdy se nedokážete od komiksu odtrhnout a přestat číst. Já osobně jsem sice zatím moc komiksů nepřečetla, ale Maus bude patřit mezi ty nejlepší.