Recenze: Mistborn - Hrdina věků

dubna 28, 2015

Zdroj
Finální říše už není taková jako dřív. Svět se mění a uvadá. Mlha setrvává dlouho za dne a popel nepřestává padat z oblohy. Úrody je málo a lidé umírají. Válka je na spadnutí. Kdo je ale nepřítel a kdo spojenec? Má svět vůbec šanci přežít?

Když jsem začala číst sérii Mistborn, měla jsem určitá očekávání. A všechna se, díky bohu, splnila a to na jedničku. Tato série měla navíc, podle mě, hodně vzestupnou tendenci a třetí díl mě v tom jenom utvrdil. Hrdina věků možná bude pro mnoha kapku rozporuplný díl, pro mnohé to ale také bude doslova vrcholné a úctyhodné zakončení úžasné fantasy série.

Příběh, stejně jako v minulém díle, začíná několik měsíců po událostech v Prameni povýšení. A rozjíždí se doslova od prvních stránek. V první půlce knihy se převážně něco řeší. Válka, politická situace, řeší se problémy spjaté s jídlem a přežitím v těžkých životních podmínkách. Hrdinové zacházejí i hluboko do minulosti a snaží se ze všech sil postavit nepříteli a zvrátit konec světa. Druhá půlka už je více akční a dějově nabitá k prasknutí. Každá kapitola je navíc umocněna krátkými vsuvkami, které děj posunovali ještě dál.

Zdroj
Jak se změnil svět, změnili se i hlavní představitelé. Brandon Sanderson je mistr nejen v psaní úžasných příběhů, ale i ve vykreslení jeho hrdinů. A to se pak stává jeho předností. Všichni, kteří v sérii něco znamenali, se změnili a kolikrát i dosti výrazně. Slaboch se stal hrdinou, snílek udatným bojovníkem, utlačovaná dívka začala věřit, muž, který ztratil víru ji zase objevil. Změnili se ale nejen hrdinové, ale i celkový pohled na to, kdo je tyran a kdo ne. Nic není černobílé a co se na první pohled možná zdá nějaké, je ve skutečnosti úplně jiné.

V tomto díle si Sanderson připravil nejen překvapivé zvraty, ale i zajímavé a přemýšlivé úvahy. Úvahy o životě, lidské povaze, všudypřítomnému náboženství nebo politice. Prostřednictvím svých vlastních hrdinů autor představil svoje myšlenky a klidně je nechal i nezodpovězené. Své čtenáře tak nechává, aby si sami odpověděli a pochopili, co tím vším chtěl říci.

Jak už jsem psala, tato kniha je úctyhodné zakončení první trilogie ze světa allomanci. Píšu první, protože autor chystá v budoucnu napsat další dvě třídílné série, ale každou v jinou časovou dobu. Hrdina věků je ale kniha opravdu úžasná, velkolepá a ve spoustě věcí nečekaná. Autor píše takovým způsobem, že tou knihou budete doslova žít. Budete se utápět svými vlastními úvahami a především svými vlastními emocemi, které ve vás příběh vyvolá. Tak velká je jeho síla. Obrátí vaše názory, změní váš pohled na věc a když už si myslíte, že jste na to přišli, zjistíte, že jste úplně mimo. A ten konec? Čekala jsem opravdu všechno možné, ale tohle ne. Opravdu. Na jednu stranu jsem za něj byla strašně ráda, na druhou mi doslova trhal srdce.

Tato kniha a vlastně i celá tato trilogie rozhodně patří mezi vrcholné fantasy série. Osobně můžu říci, že je vůbec jedna z nejlepších, jakou jsem kdy četla. Důvodů, proč ji číst, je velmi, velmi mnoho a já některé ani nedokáži slovy popsat. To si musíte zažít na vlastní kůži. Musíte si tu sérii přečíst a pochopíte, jak úžasná je.

Český název: Mistborn - Hrdina věků
Originální název: Mistborn - The Hero of Ages
Autor: Brandon Sanderson