Recenze: Darth Bane - Cesta zkázy

června 24, 2015

"Vždy dva mají být; ne více, ne méně. Jeden aby moc ztělesňoval, druhý aby po ni toužil."

Tisíc let před pádem Republiky a nástupem císaře Palpatina k moci byl vesmír zmítán nekonečnou válkou. Válkou mezi rytíři Jedi a jejich temnými protějšky Sithy. Na planetě Apatros v cortosisových dolech se muži živí těžbou vzácné horniny. Mezi ně patří i Dessel, který po většinu svého života musel snášet urážky a bití svého otce a po jeho smrti musel splácet jeho nekonečné dluhy. Po jedné nešťastné události se nechá naverbovat do sithské armády, kde se díky jeho výjimečným schopnostem stane vůdcem své skupiny. Díky tomu si ho povšimnou i sithští mistři a rozhodnou se ho vzít pod svou ruku a ukázat mu tajemství temné strany síly.

Díky filmové sérii Star Wars vzniklo velké množství knih založených na tomto universu. Kvalita knih je ale různá a pokud si chcete přečíst opravdu dobrý příběh, musíte vybírat pečlivě. Kniha Darth Bane - Cesta zkázy se odehrává spoustu let před filmovou řadou a proto autor nebyl moc vázán a prakticky měl volnou ruku. Kniha funguje samostatně a jsou v ní jen lehké náznaky na děj budoucí. Pro fanoušky tohoto světa je tato kniha lákadlem především díky ústřední postavě. Díky němu vznikne nejen známé Pravidlo dvou, ale také započne dlouholetá cesta za sithskou pomstou.

Příběh budoucího sithského lorda je od začátku do konce skvěle propracovaný. Začíná v cortossových dolech a končí velkou sithskou čistkou a nastolení nového pravidla. Než se ale z obyčejného horníka stal obávaný a mocný Sith, musel Dessel ujít dlouhou a bolestivou cestu. Celý příběh je tak protkaný nejen souboji na život a na smrt, ale překvapivě dobrou psychologií hlavní postavy. Autor se ve svém vyprávění nebál ničeho a možná díky tomu napsal jeden z nejlepších SW příběhů. Kniha se ve svém vyprávění jen málokdy zastaví, plyne rychle a střídá jednu zajímavou událost za druhou. Některé zvraty pro čtenáře asi nebudou překvapením, i tak jsou ale dobrým zpestřením celého příběhu.

Nejvíce ale každého asi zajímá ústřední postava. Osobně se přikláním k tomu, že knihy o temné straně síly bývají často zajímavější než ty ostatní. Příběhy z pohledu záporné postavy bývají živější, osobnější a často i zmítané emocemi. Sithové se na rozdíl od Jediů emocí nebojí a využívají je ve svůj prospěch k získání větší moci. Darth Bane je bezesporu zajímavá postava. Vynikající stratég, skvělý šermíř a především mocný v Síle. Nechyběla mu inteligence, vůdčí schopnosti a velká míra trpělivosti. V Cestě zkázy autor zachytil jeho postupný přerod z vymakaného horníka, který si nechával doslova "srát" na hlavu, na muže, který změnil historii.

Fanoušci Star Wars nebo sci - fi žánru si u této knihy najdou své. Příběh je ucelený a zvládne ho přečíst i čtenář, který není s tímto kultem seznámen. Kniha je zajímavá od svého počátku až do konce. Nechybí akční scény, vesmírné bitvy, intriky ani pozoruhodné charaktery. Cesta zkázy je bezesporu jedna z nejlepších knih, které můžete v této sci - fi sérii najít.

Český název: Darth Bane - Cesta zkázy | Originální název: Path of Destruction | Autor: Drew Karpyshyn Série: Star Wars - Darth Bane 1 Počet stran: 272 Nakladatelství: Egmont Žánr: Sci - fi, Star Wars, Adventure
Hodnocení: 4/5
Recenzi najdete i na webu fantasyknihy.eu