Recenze: Sandman - Hra o tebe

července 25, 2015

Představte si New York a jeden starý dům na Manhattanu, kde bydlí jeden divný nájemník vedle druhého. Třeba Hazel a Foxglove, dvě lesbičky. Nebo Thesálie, na první pohled nepříjemná, ale inteligentní žena. Dále pak Wanda, která se sice narodila jako muž, ale ve skrytu duše je ženou. Díky svému rozhodnutí být ženou ztratila ve svém životě všechny blízké i rodinu. Její jedinou kamarádkou se tak stane Barbara neboli Barbie. Dlouhonohá, na první pohled křehká blondýnka, která už dva roky neměla žádný sen. Kdysi ale Barbie snila. Navštěvovala Zemi, kterou obývali mluvící zvířata. V Zemi byla Barbie princeznou. Teď ale nastal čas, aby Barbie zase snila a vrátila se zpět, protože je Země ohrožována tajemnou Kukačkou.

Hra o tebe je již v pořádí pátý díl o Sandmanovi. Pokud jste ale o něm ještě nic nečetli, nevadí. Hra o tebe byla pro mě Sandmanovská premiéra a přitom díky této postavě se Neil Gaiman proslavil nejvíce. Sám o něm mluví jako o tom nejlepším, co kdy napsal. Psaním těchto příběhů strávil devět let a podařilo se mu na svět přivést velmi pozoruhodny a originální příběh, který si získal po světě velké fanoušky a určitě si získá i nové.

Příběh Barbie není typicky hrdinský. Ona Barbie totiž není běžná hrdinka, kterou známe třeba z jiných komiksů. Není kladná, ani záporná. Je prostě obyčejná, unavená životem. I ostatní postavy, které v knize vystupují patří spíše na okraj společnosti. Jsou to vyděděnci, kteří v životě nepoznali moc dobrého. Ale drží pospolu. Když se Barbie dostane do svého vysněného světa, rozhodnou se ji pomoci a vypraví se na dlouhou cestu za ní.

V komiksu se do hlavních rolí dostávají především ženy. Co se týče samotného Sandmana, ten v příběhu vystupuje jen okrajově. Příběh je to ze začátku docela pomalý, ale v průběhu nabírá na obrátky. Gaiman ve svém příběhu skloubil dětskou fantazii s prvky hororu a brutality. Kromě toho se autor také zaobírá otázkami co je vlastně dobro a co zlo. Hra o tebe ukazuje, že snít a mít svůj vlastní svět nebo i více světů, nám umožňuje dělat si prakticky cokoliv.

Už z knih člověk pozná, že Neil Gaiman patří mezi to nejlepší, co si můžete přečíst. O jeho komiksech to platí také. Jeho příběhy jsou originální a autor v nich dokáže skloubit neslučitelné. Často se odkazuje na klasickou literaturu nebo mytologii a své příběhy posouvá často nepředvídatelným směrem. Hra o tebe ukazuje, co se stane, když se vaše dětské sny stanou realitou. A jsou to sny plné brutality, násilí a krve.

"Tak nějak by vypadala Narnie, kdyby ji psal Charlie Manson." *

Český název: Sandman - Hra o tebe | Originální název: A Game of You | Autor: Neil Gaiman Počet stran: 192 Nakladatelství: Crew Žánr: Fantasy, Comics, Horror, Mythology
Hodnocení: 4/5

* - Charlie Manson - Americký zločinec a hudebník, spoluzakladatel komunity známé jako „Manson Family“. Na sklonku 60. let měl na svědomí několik brutálních vražd, včetně vraždy Sharon Tate, manželky režiséra Romana Polanského, která byla v osmém měsíci těhotenství